Over CosmoQueen Foundation

De CosmoQueen Foundation is een stichting die zich al sinds 2005 inzet voor empowerment. Kansarme vrouwen en mannen economische zelfstandigheid bieden, daar gaat het ons om. 

Iedereen kan bij ons een CosmoQueen zijn. Wij bieden opleidingen aan in de textielindustrie en ontwikkelen en benutten lokale specifieke vaardigheden via onze werkprojecten. Via onze stichting en de verkoop van de producten van CosmoQueen fairtrade fashion creëren we werk om samen te bouwen aan een goede en zelfstandige toekomst. Voor de mensen aangesloten via onze projecten en voor anderen in hun lokale omgeving. Overzichtelijk en transparant. Momenteel zijn we actief in Jordanië, Cambodja en Indonesië.

 

2004

Inventarisatie tour Jordanië naar geschikte projecten, lokale vaardigheden, materialen en partners. 
 

2005

Stichting CosmoQueen Foundation wordt opgericht door Astrid Ras en Katja ten Dam-Flik. Zij starten een samenwerking met Koningin Noor van Jordanië. Dankzij het starterskapitaal van onze Founding Partners is het mogelijk de stichting op te richten. Onze Founding Partners zijn:
  • Stirr IT Up, Max ten Dam
  • Veenendaal Architecten, Ed & Vivian Veenendaal
  • Berange BV, Eddy de Kroes
  • Liberty Health Care, Ron Piers
  • Douwe Miedema
CosmoQueen start een samenwerking met Al Nuzha Society (Jordanië). Door producten in Jordanië te maken met regionale materialen en traditionele steken, creëert CosmoQueen lokaal werk.
 

2006

In Jordanië start de samenwerking met Jordan River Foundation van Koningin Rania.

​Inventarisatietour Cambodja naar geschikte projecten, lokale vaardigheden, materialen en partners. Er wordt een samenwerking aangegaan met NCDP (National Centre of Disabled People), zij helpen landmijnenslachtoffers en CHA (Cambodian Handicraft Association), die daarnaast ook polioslachtoffers ondersteunen. In opdracht van CosmoQueen maken zij zijde shawls met lokale kennis en vaardigheden.

De eerste CosmoQueen Regatta vindt plaats. Dit is een fundraising event dat sindsdien jaarlijks wordt georganiseerd door CosmoQueen bij de Koninklijke Nederlandsche Zeil & Roeivereniging in te Muiden.
 

2007

CosmoQueen werkt ook samen met Iraq Al Amir, in een bergdorp worden via een weefproject plaids gemaakt. Hierdoor worden vrouwen opgeleid in hoogwaardige technieken en verschaf CosmoQueen werk.

 

2008

CosmoQueen start een samenwerking met Stichting Friends (Cambodja), zij helpen o.a. alleenstaande moeders door hen betaald werk te verschaffen.

De CosmoQueen-cadeauverpakkingen worden bij Friends gemaakt van gerecyclede kranten om ook bij te dragen aan een duurzame wereld. Dit project heet ‘The Mothers-Caretakers’.

Sart met een samenwerking met vrouwencoöperatie te Jerash in Jordanië. De andere projecten in Jordanië worden bezocht.

Donatie voor leermachines, weefgetouwen, garens, etc. aan vrouwen op het platteland in Cambodja.

Start met het geven van weven en naaiopdrachten aan CHA, zoals shawls, tassen, zakjes en kralenwerkjes.

 

2009

De projecten in Jordanië worden bezocht. CosmoQueen presenteert bij Jordan River, Koningin Rania te Amman.

​CosmoQueen doneert aan samenwerkingspartners in Cambodja om de werkomstandigheden te verbeteren: licht en luchtkussens, naaimachines, strijkapparaten, lock machines, weefgetouwen, generator, tegemoetkomingen in de huur en elektriciteit van de werkplaatsen, trapnaaimachines voor vrouwen op het platteland. Diverse machines voor hun atelier.

Donatie aan NCDP en CHA voor textiel opleiding aan vrouwen in Cambodja.

 

2010

De CosmoQueen Award wordt voor het eerst uitgereikt tijdens de jaarlijkse Regatta. We kennen de award toe aan een bekende Nederlandse vrouw die zich net als CosmoQueen inzet voor een betere samenleving door kansarme vrouwen te ondersteunen.

CosmoQueen werkt aan haar zichtbaarheid door de website te verbeteren met meer grafische uitstraling.

Co-founder Katja te Dam Flik trekt zich terug uit het bestuur.

 

2011

CosmoQueen bezoekt gesponsorde projecten in Jordanië en doneert diverse materialen voor hun atelier.

Tijdens het bezoek worden nieuwe producten ontwikkeld.

In Cambodja starten we met de producten voor private label orders (o.a.voor TNT en McDonalds).

Er wordt afgesproken met CHA en Al Nuzha om de komende vijf jaar donaties te geven om te zorgen dat het atelier aan de gewenste middelen voldoet om andere orders aan te kunnen nemen en om hun werkomstandigheden te blijven verhogen.

 

2012

CosmoQueen doneert materialen aan Al Nuzha, zoals strijk- en stoommachines en stoffen zodat er eigen producten gemaakt kunnen worden voor de verkoop aan de lokale markt.

Met fundraising van de Regatta start een nieuw leerproject in Indonesië in samenwerking met Stichting Pondok Kasih, waardoor vrouwen die leven op kerkhoven en vuilnisbelten in Surabaya, Jakarta en Madura een textiel vakopleiding krijgen.

 

2013

Het project in Indonesië wordt bezocht en CosmoQueen doneert diverse materialen en orders in Cambodja.

Met de opbrengst van de Regatta wordt in 2013 een begin gemaakt met een leer- en werk-verschaffingsproject in Guinee, West Afrika in samenwerking met lokale stichtingen. O.a. sponsoring Nimba Boutique in Conacry Guinee. Jonge gehandicapte vrouwen krijgen twee jaar begeleiding en daarna kans om een zelfstandig bestaan op te bouwen.

 

2014

Berg & J Koster van Artsen Zonder Grenzen doen op eigen kosten onderzoek en geven financieel advies aan Al Nuzha (Jordanië) over hoe zij minder afhankelijk worden van de opdrachten van CosmoQueen.

​CosmoQueen vervolgt projectondersteuning in Guinee.

 

2015

Door de uitbraak van Ebola wordt het Nimba Boutique project in Guinee onderbroken.

 

2016

De focus ligt op ontwikkeling en uitbreiding van onze producten. Op die manier genereren wij meer werk voor onze projecten en zichtbaarheid voor de stichting.

 

2017

CosmoQueen bezoek Iraq al Amir. Er wordt onderzocht of het opzetten van een kamelenboerderij in samenwerking met Noor Al Hoessein Foundation mogelijk is. Dit blijkt te moeilijk zonder sponsor.

De opleidingstrajecten in Indonesië blijken succesvol en we besluiten hiermee door te gaan.

 

2018

CosmoQueen sponsort aan Al Nusha een verkoop adviseuse die hun moet ondersteunen en hoe te verkopen op de lokale markt.
CosmoQueen shopper wordt ontwikkelt bij Friends, waardoor autobanden en rijstzaken gerecycled kunnen worden.  
 

2019

CosmoQueen focust zich op het via een groter bereik onder de aandacht brengen van haar producten. Dit doen ze door het maken van een nieuwe website met webshop en het gebruik van social media kanalen.

Het bestuur wordt verjongt om aan deze uitstraling bij te dragen.
 

2020

CosmoQueen producten worden via platformen van derden verkocht om ons bereik nog verder te vergroten.

De CosmoQueen regatta gaat dit jaar niet door i.v.m. corona.

 

2021

Onze producten worden voor de website en social media belangeloos gefotografeerd door MYMOLLSEYE PRODUCTIONS.
We ontwikkelen zelf nieuwe producten voor een bredere doelgroep en gaan hiervoor ook samenwerkingen aan met andere modebedrijven. 
We herbouwen onze website zodat we we verder kunnen digitaliseren. Ook nemen we grote stappen in onze online advertenties, waarbij we gebruik kunnen maken van de diensten van WEBSTRIJD die er niks voor in rekening brengt. 
Door per product een impactstatement op te stellen maken we op transparante wijze duidelijk aan de koper wat de financiële en sociale impact is van het late maken en het verkopen van dat product.